Přemýšlíte o řízení projektů?

Praktické řízení projektového portfolia

Nedostatek přehledu, strukturování témat a kontroly nad tím, co v projektech řeší může vést k chaosu, neúčelnému vynakládání zdrojů a nedosahování toho, co bychom potřebovali a při pozorném řízení i mohli mít.

Strategická, taktická a operativní rovina projektového řízení

 

Project portfolio management

Podívejme se, jak prakticky řídit projektové portfolio a jaké využijeme pohledy:

1.  Přehled celého portfolia s různými typy aktivit (portfolia, programy, projekty…)
2.  Ganttův graf jako zobrazení návaznosti plánovaných kroků/etap
3.  Detail projektu nebo jiné aktivity s uvedením všech souvislostí
4.  Jak na to

1. Přehled celého portfolia s různými typy aktivit (portfolia, programy, projekty…)

Činnosti patřící do portfolií lze zobrazit s hierarchií, typem činnosti a zvýrazněním běžných vlastností, jako jsou např.:
 

  • Finanční náročnost
  • Vlastník aktivit
  • Interní náklady

Webpart Portfolio

Obrazovka vám umožní identifikovat aktivity splňující vybraná kritéria a zvýraznit je mezi ostatními v projektovém portfoliu. Rychle například uvidíte, které projekty má na starosti určitý pracovník, které jsou malého, středního nebo naopak velkého rozsahu apod.
 
Nemusíme ale jen zvýraznit určité položky. Při probírání konkrétních položek můžete přesouvat projekty a další aktivity mezi programy aportfolii pouhým přetažením z jednoho portfolia či programu do jiného.

2. Ganttův graf jako zobrazení návaznosti plánovaných kroků/etap

Když se někdo zeptá na konkrétní projekt, zobrazíte Ganttův diagram…

 

Webpart Gantt

Tento pohled vám hned poskytne větší detail o vybrané aktivitě. Vidíte, jak je naplánována a jak jednotlivé etapy na sebe navazují. Zobrazíte procento aktuálního naplnění, zodpovědnou osobu i komentáře k určitým krokům. Aktivity mohou být víceúrovňové a vy tak máte k dispozici rozpad celkové etapy na jednotlivé části.

3. Detail projektu nebo jiné aktivity s uvedením všech souvislostí

Vedle zobrazení časové osy projektu byste měli být také schopni přejít na konkrétní projekt a zobrazit jeho základní vlastnosti. Těch může být celá řada…

Základní vlastnosti projektu

Na první záložce máte základní údaje jako typ projektu, název, stav, celkové náklady v mandays IT, mandays Business i finanční náročnost. Vedle projektového manažera evidujete i sponzora a zodpovědného ICT manažera.
  
Na další záložce vidíte dotčené konfigurační položky, které projekt mění, přidává nebo ruší. To je velmi důležitý pohled a tyto informace lze mít ještě před zahájením projektu. Snadno pak můžete identifikovat různé kolize spočívající např. v tom, že jeden projekt počítá s danou konfigurační položkou (např. aplikací) a chce ji upgradovat, rozšiřovat a jinak do ní investovat. Pak můžete mít druhý projekt, který ji bude chtít naopak nahrazovat za něco jiného. To moc nejde dohromady s investicemi plánovanými prvním projektem. Měli bychom se rozhodnout pro jedno nebo druhé.

Konfigurační položky (CI) dotčené projektem

Další záložka a zajímavý pohled: projektový tým, Řídící výbor (steering committee) a další vazby…Úkoly, Work Breakdown structure (WBS), Plánované změny, Risk log atd.

Tým na projektu

Na výše uvedené obrazovce vidíme alokaci zdrojů k danému projektu. Toto je klasické téma projednávané v řídícím výboru projektového portfolia. Pokud tyto informace zaznamenáte do centrálního úložiště projektového portfolia, můžete pokračovat v podrobném přidělování zdrojů, reportování skutečně stráveného času a dalších procesech. Konfigurační položky uvedené na úrovni projektu nebo na úrovni konkrétního úkolu nebo změnového požadavku vám pomohou identifikovat kolize aktivit, které plánují pracovat se stejnými aplikacemi nebo dalšími položkami.
 
Investice do konsolidovaného pohledu na řízení vašeho projektového portfolia se vám vrátí v efektivních procesech, které probíhají napříč vaší organizací a týkají se projektů.

Jak na to

Viděli jsme řešení konfigurační položky Aplikace a souvislosti řízení jejího životního cyklu. Vše, co jsme vám ukázali, je implementováno v low code development systému ObjectGears. Tento systém je v režimu pro 25 uživatelů zcela zdarma, a to i pro produkční použití. Nic vám tak nebrání jej použít. Začít můžete jeho instalací a vyzkoušením předpřipravených funkcionalit. 
 
V základu je dostupných několik funkcionalit jako:
 

  • Řešení pro řízení celého spektra procesů
  • Znalostní báze
  • Jednoduchá Evidence úkolů
  • Další moduly, které můžete využít


Jak jsme zmínili, jedná se o low code development systém, takže spoustu věcí lze jen naklikat (až 80-90% funkcionality) a velmi rychle získáte plnohodnotnou aplikaci – zobrazování dat, jejich editaci, přístupová oprávnění…
 
Nemusíte shánět drahé vývojáře. Ve firmě máte spousta schopných uživatelů v IT i mimo něj, kteří si dokáží představit, co potřebují, jak by měly vypadat obrazovky aplikace a dovedou je i naklikat. Když si představíte, kolik používáte „aplikací“ založených na Excelu, které byly většinou také vytvořeny mimo IT, uvidíte potenciál, který máte a se správným nástrojem dokážete přetavit do plnohodnotné aplikace.

Některé z mnoha výhod

  • Nevytváříte stínové IT

Stínové IT je problém v mnoha firmách, kdy IT neví o uživatelských aplikacích. V případě systému ObjectGears, jej IT eviduje, aktualizuje a zálohuje, ale vlastní uživatelé si v něm mohou vytvářet potřebné aplikace/moduly.

  • Sdílení dat

Uložením informací do systému ObjectGears se vám otevírá možnost tato data sdílet ve vašich dalších aplikacích (modulech). Představte si, že budete v systému evidovat vaše firemní auta. Můžete vytvořit modul na jejich půjčování, asistentka může mít modul na sledovaní technické kontroly jednotlivých aut a hlášení poruch apod.

Pokud budete evidovat firemní budovy a místnosti, pak lze vytvořit modul o přehledu umístění uživatelů, vybavení místností, plánovaní oprav, malování. Modul pro podporu plánovaných stěhování.

Pokud tyto agendy umístíte do samostatných aplikací vyvinutých jen pro tento účel, budete řešit problémy s integrací mnoha specializovaných aplikací.
V systému ObjectGears máte vše propojeno

  • Souběžná práce uživatelů

Systém ObjectGears je webová aplikace, a tak podporuje práci více uživatelů najednou. Všichni tak mohou pracovat a není potřeba si emailem zasílat pracovní soubory, nedochází k problémům se zamykáním souborů nebo při přístupu příliš mnoha uživatelů na jeden soubor.

  • Řízený přístup

Samozřejmostí je přístup k datům a funkcionalitě na základě rolí přidělených uživatelům. Není vhodné, aby uživatelé viděli všechny informace, které evidujete. Podle politiky Zero Trust máte uživatelům udělit jen minimální přístupy.

  • Jednoduché úpravy

Úpravy zvládnete sami pomocí jednoduchého klikání nebo úpravou skriptů.

  • Vendor lock-in - nezávislost na dodavateli

Pořízením systému ObjectGears se nestáváte závislým na výrobci software. Úpravy  ve vašich modelech si můžete provádět sami nebo si objednat jinou firmu či samostatného vývojáře ovládající standardní technologie SQL a JavaScript.

  • Podpora domácího výrobce

Získáváte podporu místního výrobce, který se s vámi bude bavit a rád systém rozšíří podle vašich požadavků. Spoustu vlastností v systému již přibylo na základě požadavků ze spolupráce se zákazníky.

Zanechte nám na vás kontakt a my s vámi rádi nezávazně probereme vaši situaci a problémy, které řešíte. Sami pak lehce vyhodnotíte, zda pro vás systém ObjectGears bude přínosem.

 

Naši zákazníci

 

 

Co o nás říkají naši zákazníci

"Líbí se mi, že si systém můžeme upravit pro svoje potřeby. Tam, kde jiní dodavatelé nabízí přidání několika sloupců z nabízeného seznamu, ObjectGears nabízí řadu pokročilých funkcí jako je návrh vlastních datových struktur, workflow, notifikace, audit trail, filtry, různé formy zobrazení dat, reporting, skriptování."

"ObjectGears nepřináší prioprietární řešení, ale klikání a JavaScript. To eliminuje vendor lock-in"

"Systém si můžeme rozšiřovat vlastními silami."

"Všechny zdrojové kódy našeho řešení máme k dispozici a skripty si dokážeme upravovat i sami."

Příklady uživatelského rozhraní

Všechny následující ukázky jsou dostupné již v základní verzi ZDARMA.

Ukázka stránky s grafy a přehledy.

 

Ukázka stránky s grafy a přehledy. Tyto stránky si můžete jednoduchým naklikáním složit dle potřeb. K dispozici je několik připravených webpartů, případně lze vytvořit zcela nové.

 

Průběh plánovaných projektů v jednotlivých lokalitách v čase. Klikem na pruh probíhající v čase se dostane do detailu úkolu.

Opět obecný webpart, kterým atraktivní formou vizualizujete časový aspekt.

Průběh plánovaných projektů v jednotlivých lokalitách v čase. Klikem na pruh probíhající v čase se dostane do detailu úkolu.

Někdy zobrazení dat jako seznam záznamů není dostatečně názorný. Proto systém ObjectGears umožňuje zobrazit data ve formě schémat.

 

Někdy zobrazení dat jako seznam záznamů není dostatečně názorný. Proto systém ObjectGears umožňuje zobrazit data ve formě schémat.
Jednotlivé barevné obdélníky představují různé objekty a šipky vazby mezi objekty.
 
Příkladem může být aplikace složená z několika komponent. Aplikace běží na serveru a ten je umístěn v určitém racku a ten v místnosti.
 
U objektu může být pro lepší názornost zobrazena i jeho fotografie.

 

Stránka pro Service Desk portál. Obsahuje několik základních odkazů a dále kruhové ukazatele plnění úkolů.
 
Poslední částí je sada odkazů (jednoduchý rozcestník) na řešení uživatelských problémů.

Stránka pro Service Desk portál. Obsahuje několik základních odkazů a dále kruhové ukazatele plnění úkolů.

 

Ukázka naší verzované dokumentace, pro popis celého systému, která je lokalizovaná do tří jazyků.

 

Ukázka naší verzované dokumentace, pro popis celého systému, která je lokalizovaná do tří jazyků.
 
Vše je implementované pomocí několika skriptů a na pozadí běží systém ObjectGears. Data jsou uložena v několika tabulkách s různými právy přístupu a editace.


Ukázka aplikačního katalogu, který jsme implementovali pro jednoho zákazníka. Vše je pouze naskriptováno a lze libovolně měnit. Žádný vendor lock!
 
S dodanou dokumentací popisující řešení jsou změny pro zákazníka velmi snadné.

Ukázka aplikačního katalogu, který jsme implementovali pro jednoho zákazníka. Vše je pouze naskriptováno a lze libovolně měnit. Žádný vendor lock!

Pro daný projekt můžeme zobrazit Ganttův diagram, který nám graficky ukazuje fáze projektu, které jsme definovali.


Pro daný projekt můžeme zobrazit Ganttův diagram, který nám graficky ukazuje fáze projektu, které jsme definovali. Jednotlivé fáze projektu mají svou vlastní hierarchii a nižší úrovně můžeme sbalit do vyšší. Měřítko můžeme přepnout na zobrazení delší periody nebo naopak kratšího rozsahu.

 

Pro složité procesy je k dispozici workflow i s názorným designérem pro jednotlivé operace.

Jednoduché přetahování komponent a jejich skládání umožňuje vytvořit i složité workflow.

Pro složité procesy je k dispozici workflow i s názorným designérem pro jednotlivé operace.

Webpart portfolio zobrazí hierarchickou strukturu portfolií, programů, projektů, příležitostí, idejí, malých změn a podobných entit.

 

Webpart portfolio zobrazí hierarchickou strukturu portfolií, programů, projektů, příležitostí, idejí, malých změn a podobných entit.
 
Jednotlivé položky lze přetahovat, a tak aktualizovat nadřízenou položku.
 
Vlastnosti v levém sloupci lze opět přetahovat, a tak aktualizovat příslušné sloupce položek. 

 

Napište nám

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů.